Tradycyjny nauczyciel nie zastanawiał się zbytnio nad klasą, jako grupą, chyba gdy mu jako grupa zagrażała. Jak wskazaliśmy w rozdziale 113, pracę swoją rozumiał, jako stosunek pomiędzy nim samym i poszczególnymi uczniami. Nauczyciel, który głęboko interesuje się psychologią klasy, wie jednakże, że grupa może świadomie lub nieświadomie hamować postęp uczenia się i że istnieją czynniki lub siły wewnątrz tej grupy, które można wykorzystać dla podniesienia poziomu. Wie ponadto, że zwarty zespół o wysokim morale lepiej przyjmuje naukę niż grupy słabo zespolone. Dlatego pracę nauczyciela widzi, w pewnym stopniu, jako scementowanie klasy przez dopomożenie dzieciom w rozumieniu i akceptowaniu się wzajemnie, we wspólnej pracy, dzieleniu się doświadczeniami i materiałami i łatwiejszym kontaktowaniu się pomiędzy sobą wzajemnie i pomiędzy klasą a nauczycielem. W istocie ułatwianie dobrego kontaktowania się będzie jednym z głównych zadań n auczyciela próbującego dobrze wywiązać się z tej trudnej roli. Możemy jeszcze spojrzeć na składającą się z wielu warstw rolę nauczyciela – psychologa wychowania, artysty w zakresie stosunków międzyludzkich lub twórcy zespołu, jako na czynnik katalizujący. W fizyce katalizator jest to element lub substancja pomagająca do wywołania zmiany. Powszechnie, jako katalizatora używa się wody, ponieważ w wielu związkach nie zachodzi reakcja, o ile nie zamieni się ich w roztwór. [hasła pokrewne: słonecznik łuskany kalorie, posocznica meningokokowa, dermatolog gniezno ]
Comments are closed.
Powiązane tematy z artykułem: dermatolog gniezno posocznica meningokokowa słonecznik łuskany kalorie
Czasami to po prostu jakiś drobny uraz
[..] Blog oznaczyl uzycie nastepujacego fragmentu stomatolog Warszawa Żoliborz[…]
Oczywiście, że można przedawkować witaminę C.
[..] Artukul zawiera odniesienia do tresci: alkomaty[…]
Jak masz bule takie jak ja to musze ci wspulczóc tylko